Polacy projektują transport przyszłości dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich
, / 895 0

Polacy projektują transport przyszłości dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

SHARE
Polacy projektują transport przyszłości dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Sukces w Dubaju

Zespół Hyper Poland współpracujący ze specjalistami z USA i ZEA otrzymał nagrodę za najbardziej innowacyjne podejście do Building Information Modeling (BIM) podczas finału konkursu Build Earth Live: Hyperloop w Dubaju. Celem konkursu było zaprojektowanie w ciągu 48 godzin towarowych i pasażerskich pojazdów Hyperloop, tuneli oraz trzech dworców na trasie między Dubajem a Fudżajrą. Nagrodę wręczył CEO Dubai Future Foundation – Saif Al Aleeli – 4. października 2016 roku.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu na żądanie. Usuwamy większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury i rozpędzamy w niej lewitujący pojazd wykorzystując liniowy silnik elektryczny. Pojazd może ślizgać się bezszelestnie na długich dystansach z prędkością samolotu wykorzystując do tego bardzo mało energii ze względu na minimalny opór aerodynamiczny i bezkontaktowe zawieszenie. System będzie bezpieczny, cichy, odporny na warunki atmosferyczne i efektywny bez bezpośredniej emisji dwutlenku węgla.

Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu

– tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, kierownik projektu.

Zawody w Dubaju

Build Earth Live Hyperloop był ósmą edycją konkursu organizowanego corocznie przez Asite. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 26-28 września. Spośród 65 zespołów pochodzących z 29 krajów do finału zakwalifikowało się 6 drużyn.

Obok nas w finale znalazła się jedna z największych na świecie firm zajmujących się projektowaniem infrastruktury transportowej: Systra, oraz zwycięzca zawodów SpaceX Hyperloop POD w kategorii ‘non-student team’: rLoop

– wyjaśnia Kasia Foljanty, koordynująca zespół architektów w Hyper Poland.

W konkursie brało również udział jedno z największych amerykańskich biur architektonicznych: Gensler

– dodaje Foljanty.

Hyper Poland podczas finału w Dubaju został wyróżniony za spójną inżyniersko i architektonicznie koncepcję oraz innowacyjne podejście do procesu projektowania. Wykonanie takiego projektu w 48 godzin to nie lada wyzwanie, pracę znacznie przyspieszyły profesjonalne stacje robocze HP Z840 udostępnione przez firmę Procad oraz oprogramowanie Solid Works od firmy DPS Software.

Co to jest BIM

Building Information Modeling to nowoczesny sposób projektowania, podczas którego stworzony zostaje model wspólny dla branży architektonicznej, konstrukcyjnej i instalacyjnej.

– tłumaczy główny architekt Tomasz Smol

Wszystkie strony uczestniczące w inwestycji mogą korzystać z informacji zawartych w tym modelu w czasie rzeczywistym dzięki czemu planowanie, projektowanie, budowa oraz zarządzanie budynkiem i związaną z nim infrastrukturą stają się bardziej efektywne

– dodaje Łukasz Mielczarek odpowiedzialny za projekt arterii rurowej.

Plany na przyszłość

Obecnie we współpracy z Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską trwają prace nad przygotowaniem prototypu kapsuły Hyperloop, który zostanie przetestowany w 2017 roku w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX. Multidyscyplinarny zespół Hyper Poland zamierza kontynuować pracę nad koncepcją transportu na miarę XXI wieku, który rozwiąże obecne problemy komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

O Hyper Poland

Hyper Poland (http://hyperpoland.com) to grupa składająca się z inżynierów, architektów i projektantów, którzy połączyli siły aby stworzyć kompleksową koncepcję nowego środka transportu i związanej z nim infrastruktury. Grupa powstała w 2015 roku, gdy Elon Musk (twórca firm Tesla, SpaceX, PayPal) ogłosił konkurs na zaprojektowanie kapsuły Hyperloop. Udział Hyper Poland w tym konkursie zakończył się wyjazdem do USA i prezentacją projektu podczas Hyperloop Design Weekend w Teksasie, gdzie projekt zdobył duże uznanie jako jeden z najbardziej kompleksowych i innowacyjnych. W 2016 roku do zespołu dołączyli architekci i projektanci, których zadaniem było zaprojektowanie dworca i infrastruktury Hyperloop.

hyperpoland_group-photo

About Author
Przez ostatnie 3 lata prowadziłam Reaktor – centrum co-workingowe dla startupów technologicznych rozwijając jednocześnie swój startup - Homplex. Razem z Borysem Musielakiem organizowaliśmy cykl spotkań networkingowych tzw. „Open Reaktorów”, które przyciągnęły łącznie kilka tysięcy marzycieli, geeków i przedsiębiorców. Wspólnie uczyliśmy się jak poznawać nowych ludzi, jak komunikować się z inwestorami, jak tworzyć zgrane zespoły i jak budować biznes w warunkach skrajnej niepewności. Wyciągaliśmy wnioski z błędów tych, którzy dzielili się tym doświadczeniem podczas prezentacji, uznaniem nagradzaliśmy speakerów, którzy opowiadali o swoich sukcesach. Z czasem sami zaczęliśmy występować na scenie przedstawiając story własnych biznesów. Co miesiąc ponad 100 osób ze starej willi na Żoliborzu, zasłuchanych w startupowych opowieściach z różnych części świata, zabiera do domu tonę inspiracji i zyskuje przynajmniej kilku nowych znajomych. Zazwyczaj jakiś czas później wpływają oni na bieg wydarzeń, które skutkują nowymi klientami, produktami czy inwestorami. Zbudowaliśmy społeczność, która współpracując ze sobą tworzy nowe projekty i doskonali stare. Wspieramy rozwój przedsięwzięć znajomych poznanych przy piwie i pizzy w garażu miesiąc czy rok temu. Mamy dzisiaj to, czego nie mają polscy naukowcy. Wyniki ich badań w znacznie większym stopniu wpłynąć mogą na lepszą przyszłość niż tworzone przez naszą społeczność aplikacje, a mimo to nie widać żeby chcieli to rzeczywiście robić. By zacząć swoje pomysły materializować, a wynalazki przekształcać w biznes potrzebują tego samego co moje obecne środowisko 3 lata temu. Chcemy podzielić się z nimi tymi doświadczeniami i wpłynąć na to, jak rozwijać się będą projekty rozwiązujące nietrywialne problemy naszych czasów.

Related Article